בין אם מדובר ברכישה של דירה חדשה מקבלן ובין אם ברכישה של דירה מיד שניה, בה התגוררו בעבר דיירים, האלמנט החשוב והנסתר ביותר בנכס הוא תשתית הביוב והאינסטלציה. ניתן ואף רצוי בעת הסיור הראשוני בנכס לבחון את מצב הברזים, זרימת המים, לפתוח ארונות המצויים תחת הכיור ולאתר ריקבון ו/או נזילות ואך להתבונן בקירות ולחפש אחר סימני לחות, עובש ורטיבות.

יחד עם זאת, בדיקה זו היא בדיקה ראשונית המתבצעת בעין בלתי מקצועית ואינה בעלת ערך בצורך לאתר ליקויים חמורים אשר לאורך זמן עשויים לפגוע בתשתיות, ולגרום לנזקים מורכבים ויקרים במיוחד לטיפול.

בדיקת אינסטלציה מקצועית לפני קנייה של דירה תבחן באמצעות טכנולוגיה מתקדמת את כלל מערך האינסטלציה והביוב של המבנה, תפעיל מצלמות תרמיות לאיתור נזילות, תבחן תכניות הנדסיות לצד יישום האינסטלציה בפועל, סוגי צנרת, איכות ועמידות, איטום, איכות הצנרת והאיטום בחדרים רטובים ואלמנטים רבים נוספים.

מדוע נדרשת בדיקת אינסטלציה או בדק בית ברכישת דירה באחריות מקבלן?

רבים מאמינים כי רכישת דירה מקבלן מספקת הבטחה למבנה נטול ליקויים, או לחילופין כי אחריות הקבלן למבנה חדש פוטרת את הרוכש מן הצורך בבדיקה. חשוב לדעת כי גם במבנים חדשים עשויים להתגלות ליקויים שונים, בהתאם לאיכות העבודה והחומרים בהם בחר הקבלן לעשות שימוש.

אחריות הקבלן מוגבלת בזמן, ולעתים נזקים, בעיקר כאשר מדובר בנזקי צנרת, עתידים להתגלות רק לאחר שנים ארוכות ולאחר שנגרם נזק מהותי למבנה. ייתכנו גם מקרים בהם נזקי צנרת בדירה גרמו לנזקים בדירות סמוכות או תחתונות, או לחילופין בחלקים אחרים במבנה המשותף, מה שייאלץ את הבעלים לספוג עלויות כבדות הן של תיקון נזקי הצנרת והן של שיקום הנזקים אשר נגרמו לגורמים מצד שלישי.

חברת בדק בית

חברה מקצועית העוסקת בתחום בדק בית ומספקת שירותים לפרטיים, למתווכים ולגורמים נוספים, תבצע בדיקת אינסטלציה מקיפה לפני רכישת הדירה, לצד בדיקות חשובות נוספות לתשתיות, לריצוף ולמערכות נוספות.

האם בעל הדירה מחויב להסכים לבדיקה בטרם חתימת חוזה הרכישה?
בעל הדירה אינו מחויב כלל להסכים, שכן מדובר בנכס פרטי בבעלותו. יחד עם זאת בעל דירה המעוניין במכירה ומסרב לבדיקה, כפי הנראה בא להסתיר נזקים וליקויים, ובמקרה כזה לא מומלץ להתקדם עם עסקת הרכישה.