בדיקת ליקויי בניה בנכס חדש הנרכש מקבלן או אפילו בנכסי יד 2, הפך לחיוני עבור לקוחות רבים בישראל המעוניינים לוודא כי לא קיימים ליקויים או אי-התאמות בין מה שהובטח להם לבין הנכס שיקבלו בפועל. במאמר הבא נסביר לכם בצורה ממצה על אופי התהליך, שלבי התהליך ונחיצותו (מומלץ לקריאה עבור כל מי שעומד להיכנס לנכס חדש, או שוקל לרכוש דירה חדשה בזמן הקרוב).

מהי בדיקת ליקויי בניה?

בדיקה כזו היא בדיקה סטנדרטית של הלקוח את הנכס החדש שהוא עומד לרכוש או להיכנס אליו (לאחר השלמת הבנייה של הבית או הדירה מצד הקבלן). הבדיקה הנעשית על ידי מהנדס מומחה או צוות הכולל מהנדס מומחה ואנשי מקצוע נוספים מהתחום, על מנת לגלות ליקויי בנייה בנכס.

מטרת הבדיקה הנה בעיקר למנוע מהלקוח עגמת נפש מיותרת הנוגעת לנזקים שונים, להתריע בפני כשלים שונים הקיימים בדירה או בבית וכן, לאפשר ללקוח להיערך בהתאם לפני המעבר לנכס, רכישת הנכס וכד'. מכיוון שמרבית הבדיקות בתחום נעשות לפני רכישת דירה מקבלן, להלן נפרט מעט על התהליך עצמו ושלביו.

שלבי הבדיקה השונים

מרבית הלקוחות פונים לבדיקה זו מעט לפני קבלת הנכס וסיום תהליך הבנייה או במעמד קבלת הנכס עצמו. כמו כן, גם כשמדובר על רכישת נכס יד 2, ניתן לפנות לשירות זה כדי להעריך את שווי הנכס, למנוע הונאות מצד מוכרי הנכס וכן, להתריע בפני הלקוח על בעיות אופציונליות שיכולות להתקיים בנכס.

  • בדיקת הנכס על ידי מהנדס מומחה (לעתים, לצד אנשי מקצוע נוספים)
הבדיקה ההנדסית עורכת שעתיים לפחות וכוללת בחינה מדוקדקת של הנכס, בשילוב עם תכניות הבית\הדירה או כל מידע אחר הנוגע למפרט הטכני של הנכס, שסופק על ידי הלקוח והקבלן. אורך הבדיקה, תלוי בגודל ובמאפייני הנכס השונים.

  • עריכת דו"ח ביקורת והגשתו ללקוח ו\או לקבלן
שלב זה הינו למעשה סיכום הממצאים בנוגע לליקויי הבנייה שאותרו. יש לציין, כי דו"ח זה הינו בעל משמעות משפטית ולכן, הוא מכיל פרטים רבים מלבד ליקויי הבנייה עצמם, כמו: פירוט הבדיקות שנעשו בנכס, הערכת שווי הנכס, הערכת עלות תיקונים, פירוט ההבדלים בין התכנית או המפרט של הנכס לבין המצוי בו בפועל וכן הלאה. הפרטים המופיעים בכל דו"ח ודו"ח עשויים להשתנות בהתאם לצורך או למאפייני המקרה הספציפי.
יש לקחת בחשבון, שהכנת הדו"ח יכולה לקחת מעל שבוע ולכן, יש להיערך בהתאם.

מה עושים לאחר קבלת הדו"ח?

לאחר מכן, הלקוח רשאי להחליט לגבי פעולותיו העתידיות מול הקבלן, בהתאם להימצאות או אי הימצאות ליקויי בניה. בד"כ, לקוחות נוהגים להעביר את הדו"ח לקבלן למטרת תיקונים והגעה להסכמות בנושא, או שבמקרים קיצוניים יותר ניתן לפנות גם לבית המשפט.

בכל אופן, נדגיש שכאן עולה החשיבות של פנייה למהנדס מומחה ליקויי בניה!
זכרו, שככל עוד שהדו"ח הינו מקיף יותר, רציני יותר וממצאיו ברורים ולא משתמעים לשני פנים, כך הסיכויים שהלקוח יוכל להגיע עם הקבלן להסדר מיטיב יותר, עולים. כמו כן, דוחות איכותיים יוכלו לעבוד לטובתכם אם חלילה תבחרו בהגשת תביעה בבית המשפט.

שלבי תהליך ליקויי בניה

פיקוח הנדסי הינו שירות מומלץ ללקוחות שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים לפקח על תהליך הבניה עצמו, כדי למנוע מראש את הימצאותם של כשלים וליקויי בנייה שונים. תהליך הבדיקה עצמו על ידי מהנדס מומחה ליקויי בניה הינו דומה מאוד לתהליך שציינו לעיל, אולם כאן מדובר על ביקורת הנעשית מספר פעמים במידת הצורך המעניקה ללקוח את האפשרות לפנות לקבלן לתיקונים בזמן אמת, כשהנכס עוד בבניה ולכן קל יותר לתקן ליקויים.